Om

Kundaliniyoga

Yogapasset:

Kundaliniyogan kom till västvärlden på 1960-talet genom den indiske gurun Yogi Bhajan.

Kundaliniyoga är en kombination av kroppsställningar (asanas), andningsövningar (pranayama), avslappning, meditation och medveten närvaro (mindfulness).Det är en lugn, mjuk, men samtidigt dynamisk och kraftfull yogaform. Du jobbar utifrån din dagsform och din kropps förutsättningar. I kundaliniyoga gör vi först ett helt yogapass, sedan avslappning och meditation.

 

Yogapasset kallas kriya och är ett färdigt pass med kroppsställningar, som tillsammans har ett specifikt syfte att påverka kropp, själ och sinne.

Under terminen gör vi olika kriyor och vi gör dem några gånger för att lära känna dem och för att känna vad som händer i kropp och sinne.

 

Vi använder också mantan och passet inleds och avslutas med två olika mantran.

 

Andningen är central och vi använder oss av olika andningstekniker och andningsövningar. Du andas genom näsan och följer din andning i övningarna om inget annat instrueras.

 

Meditation är en aktiv process där kroppen är avslappnad, men sinnet är fokuserat. I meditationen har du olika fokus t.ex. andning eller mantra. Även meditationerna gör vi några gånger. Ibland låter vi kropp och sinne slappna av fullständigt genom gongens vibrationer. Forskning visar att meditation och yoga har god effekt vid stresstillstånd.

 

Kundaliniyoga passar alla. Kroppsställningarna är relativt enkla och går att modifiera utifrån var och ens förmåga.

 

Traditionen säger att du ska göra en kriya eller en meditation i 40 dagar för att de ska ha full effekt. Du får gärna kopior på dem för hemmaträning om du önskar.

 

Kundaliniyoga går bra att göra om du är gravid, men vissa övningar ska du inte göra. Tala därför om det, så du kan få andra alternativa övningar. Andningsövningarna ger dig en bra förberedelse inför förlossningen.

 

Praktiskt: Kom i mjuka bekväma kläder och var gärna barfota. Undvik att äta tätt inpå passet. Ta gärna med en kudde för att sitta bekvämt under meditationen. Öva i din egen takt och pressa inte kroppen.

Body & Mind Yoga

 

Body & Mind är ett mjukt yoga pass, inspirerat Yinyoga och Mindfulness. Vi stretchar stela muskler och bindväv, jobbar med andningen och med att vara närvarande i kropp och sinne (mindfulness).

 

Vi använder oss av olika yogapositioner, stående, sittande och liggande. Vi uppmärksammar tankar och känslor i kropp och sinne och stannar i övningarna en stund för att kroppen ska få slappna av och musklern och bindväv långsamt töjas ut. Här tränar vi också på att hantera när det stramar och spänner. Vi blir även uppmärksamma på hur andningen påverkar oss.

 

Passet inleds med en kort uppmärksamhetsträning och avslutas med avslappning i form av kroppsscanning hämtad från Mindfulnesstekninken eller låter kropp och sinne slappna av fullständigt i vibrationerna från gongen.

 

Du tränar utifrån vad din kropp och dina muskler tillåter. Så småningom kommer du att märka att du får en ökad rörlighet och smidighet. Du övar dig också i att hantera dina tankar och att vara närvarande i nuet.

 

Praktiskt: Kom i mjuka, bekväma kläder. Undvik att äta tätt inpå passet. Ta gärna med en kudde. Du övar i din egen takt och pressar inte kroppen.

MediYoga - Medicinsk yoga

 

Mediyoga är en svenskutvecklad terapeutisk yogaform som kommer ut traditionell kundaliniyoga. MediYoga är utvecklad under kliniskt och terapeutiskt arbete med människor på ett flertal arbetsplatser och används inom vården på flera ställen i världen. MediYoga används i vården för rehabilitering av personer med hjärtproblem, astma, utmattning/utbrändhet, högt blodtryck, sömnproblem, migrän, smärta m.fl. Tanken bakom MediYoga är att kombinera västerländsk medicin med yogans effekter.

Forskning pågår ständigt kring MediYoogans effekter. För mer information om MediYoga se www.mediyoga.com

 

Vi använder tre grundläggande startprogram i MediYoga och går sen vidare med fortsättningsprogrammen utifrån gruppens förutsättningar.

 

Yoga är holistisk i sitt synsätt och ser till hela människan i hela livssituationen. Människan är en energivarelse och problem, sjukdomar och krämpor handlar om stopp och blockeringar i våra energiflöden. Yoga och meditation regelbundet justerar denna energibalans.

MediYoga är en lugn, mjuk, men samtidigt kraftfull yogaform.

 

Andningen är central i alla former av yoga och så även i MediYogan.

 

Meditation är en viktig del av yoga passet. Muskelspänningen sjunker och kroniska smärttillstånd kan därför lindras. Även kroppens negativa reaktion på stress minskar.

 

Kurserna passar dig som vill upptäcka yogans kraft och stimulera kroppens självläkande förmåga. Den passar utmärkt för dig som är stressad eller utmattad eller som lider av kronisk smärta. Mediyoga går utmärkt att utöva om du är gravid. Tala om det så får du alternativ till de övningar du inte bör utföra vid graviditet. Andningsövningarna ger dig en god förberedelse inför förlossningen.

 

Du tränar helt utifrån din egen förmåga och hela passet kan utföras sittande på stol.

 

Praktiskt: Kom i mjuka kläder. Undvik att äta tätt inpå passet. Ta gärna med dig en kudde.

 

Hathayoga Mjuk

Vi arbetar här med ställningar (asanas) från klassisk Hathayoga. Passet börjar med en lugn uppmjukning och sen följer övningar, som inte är direkt fysiskt krävande. Alternativ finns och vi kan använda hjälpmedel som klossar och kuddar.

 

Som i all yoga är andningen central och klasserna kommer även att innehålla andningsövningar. Du tränar i din egen takt och ökar efterhand smidighet, balans och fokus.

 

Klassen passar i stort sett alla om du inte har alltför kraftiga fysiska begränsningar.

 

Barn- och Familjeyoga

Tillsammans gör vi en yogasaga/berättelse med olika yogaövningar/ställningar, en vila/avslappning och en liten meditation. Andningen är här som i all yoga det viktigaste och vi andas tillsammans i små andningsövningar. Vi gör enkla yogaövningar under sagan.

 

Barnen får en tid och en plats att lugna sig och känna efter hur de mår. Yogan stärker självkänsla och självförtroende. Den underlättar också för att känna balans i livet och reducerar stress.

 

Yogan passar för barn ca 4-10 år tillsammans med föräldrar, far- eller morföräldrar eller någon annan vuxen

 

 

 

 

 

Personlig yogaträning

Om du inte vill träna i grupp utan göra din yogaträning hemma så träffas vi först en gång för att diskutera igenom dina önskemål och eventuella styrkor, behov och begränsningar. Vi går då också igenom några grundläggande övningar och meditationer som du får med dig hem att träna på.

 

Därefter gör jag ett personligt program för din hemmaträning som vi går igenom och övar nästa gång vi ses.

 

Vi ses alltså två gånger och vill du därefter återkomma för att få ett nytt program, så bokar vi detta till reducerat pris.